Zmienne znacie już od dawna. Tworzyliśmy je w Scratchu np. po to żeby w grach wykorzystać licznik punktów.
Tworzeniezmiennych
Zmienna (ang. variable), to miejsce w pamięci komputera, w którym możemy zapisywać dane i do którego możemy mieć łatwy dostęp poprzez nadaną nazwę.
Tworzenie zmiennej w Pythonie polega na określeniu jej nazwy, oraz - po operatorze przypisania = podaniu danych, na które zmienna ma wskazywać, np.:
masa = 120
W taki sposób utworzyliśmy zmienną o nazwie masa i przypisaliśmy do niej wartość 120.
Nazwy zmiennych
Zmiennych można używać w wyrażeniach, w funkcji print(), np.:
masa = 10
print( masa * 2 )
20
Wymyślając nazwy zmiennych w Twoich programach pamiętaj o następujących regułach:
► nazwy mogą się składać tylko z liter, cyfr i znaku podkreślenia _
► nazwy nie mogą zawierać spacji
► nazwy nie mogą zaczynać się od cyfry
► wielkość liter ma znaczenie, tzn. zmienna masa to inna zmienna niż Masa
Poza tymi żelaznymi zasadami, warto stosować się do poniższych konwencji:
- nie zaczynaj nazw zmiennych od podkreślnika _
- w nazwach zmiennych stosuj tylko małe litery (z zastrzeżeniem punktu 4)
- stosuj nazwy opisowe, w taki sposób, aby było jasne do czego odnosi się zmienna, np.: imie, wzrost, masa, kolor itp.
- w nazwach wieloczłonowych, kolejne człony zaczynaj wielką literą lub oddzielaj od siebie człony podkreślnikiem, np.: cenaNetto, id_pracownika itp.
Poniżej znajduje się lista zastrzeżonych słów kluczowych, które nie mogą być nazwami zmiennych w Pythonie.
'False', 'None', 'True', 'and', 'as', 'assert', 'break', 'class', 'continue', 'def', 'del', 'elif', 'else', 'except', 'finally', 'for', 'from', 'global', 'if', 'import', 'in', 'is', 'lambda', 'nonlocal', 'not', 'or', 'pass', 'raise', 'return', 'try', 'while', 'with', 'yield'
Zmienne w wyrażeniach
Do zmiennych możesz przypisywać wartości wyrażeń, także takich, w których są inne zmienne, np.:
droga = 45
czas = 15
predkosc = droga / czas
print (predkosc)
3